actufinanciel

Hoe kun je verzendkosten verminderen?

Geplaatst op

Als je bedrijf fysieke producten naar klanten stuurt, is je winst mede afhankelijk van het bedrag dat je uitgeeft aan verzendingen. Bij een webshop kan dit bedrag flink oplopen. De totale prijs is voor de meeste consumenten doorslaggevend om een product te kopen. We bespreken een aantal manieren waarop je de verzendkosten kunt verminderen.

 

Optimaliseer het verzendproces

Gebruik je de beste verzendstrategie voor je bedrijfsmodel? Grote bedrijven spelen in op de verwachting van de consument dat de verzending gratis en binnen 24 uur plaatsvindt. Snelle verzending stimuleert aantoonbaar de online verkoop. Als je gratis verzending aan klanten kunt aanbieden – doe het. Als je het niet kunt veroorloven, of als je winstmarge te laag is, zijn er enkele alternatieve verzendstrategieën die je kunt overwegen.

 

Gratis verzending onder bepaalde voorwaarden

Een manier om gratis verzending aan te bieden zonder verlies te maken is om bepalingen op te nemen over welke bestellingen gratis worden verzonden. Hier zijn enkele manieren om dit te doen:

  • Gratis verzending voor binnenlandse bestellingen. Betaalde verzending voor internationale bestellingen.
  • Gratis verzending voor bestellingen boven een bepaald orderbedrag
  • Gratis verzending voor een minimum aantal gekochte artikelen

Stel dat je de tweede optie gratis verzending aanbiedt voor bestellingen boven een bepaald bedrag – zorg ervoor dat je de voorwaarden van de deal duidelijk zichtbaar op de site vermeldt. Bijvoorbeeld, voeg een banner toe op je homepage site die zegt “Gratis verzending bij bestellingen van meer dan €150,-” om aankopen met een hogere totaalprijs aan te moedigen.

 

Vast tarief

Pas een vast tarief voor verzending toe op alle bestellingen en promoot het feit dat de verzendkosten hetzelfde blijven, ongeacht de grootte van de bestelling van de klant. Dit kan klanten stimuleren om meer te kopen, de gemiddelde ordergrootte van je bedrijf te vergroten en ervoor te zorgen dat klanten zich beter voelen over het betalen van verzendkosten.

 

Gratis verzending voor terugkerende klanten

Wil je bestaande klanten aanmoedigen om opnieuw te kopen? Voeg dan een “gratis kortingscode” toe aan hun eerste factuur. Of stuur een gratis verzendaanbieding naar je abonnees. Het is een geweldige manier om de verkoop te stimuleren tijdens mindere periodes.

 

Volledige verzendkosten in rekening brengen

Klanten zijn meer geneigd om betaalde verzending te accepteren op internationale bestellingen, of wanneer ze kopen bij kleinere online bedrijven. Als je de volledige verzendkosten in rekening brengt, overweeg dan om klanten te stimuleren om in de fysieke winkel te kopen.

 

Pas de prijs van je product aan

Klanten zijn meer geneigd om te kopen als ze het gevoel hebben dat ze een goede deal krijgen. Als de verzending duurder is dan de prijs van het product, zal het lastig zijn om hogere volumes van het product te verkopen. In dit geval kun je de prijs van het product verhogen en de verzendkosten verlagen, zodat het alsnog een goede deal lijkt.

 

Verzendtarieven vergelijken

Door de verzendkosten van een pakket van tevoren te berekenen, kun je de verzendkosten effectief plannen en extra kosten op het postkantoor vermijden. Maak een bladwijzer voor deze berekening van de verzendtarieven en vergelijk de tarieven regelmatig om er zeker van te zijn dat je bedrijf de beste deal krijgt.

Gerelateerde berichten

Over ons

We houden je op de hoogte van ontwikkelingen binnen de financiële wereld in algemene zin. Voor financieel advies verwijzen we je graag door naar een erkende financiële expert bij je in de buurt.

Contactgegevens

Via info @ actufinanciel.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden